Rosenskärm Medinilla Magnifica


Rosenskärm Medinilla Magnifica. Denna fantastika blomma har vi fått hem nu till butiken

 

Tyvärr råkade jag bryta av en fin blomma så vi får njuta av den i en vas istället...

 


Skötselråd:
Rosenskärmen härstammar från Filippinerna. Detta är en då en tropisk växt med dess behov av hög luftfuktighet och ett varmt klimat.Den är frostkänslig och bör inte utsättas för lägre temp än + 10C.

Rosenskärmen får aldrig torka ut helt. Därför är det bra om man ger den en liten skvätt varje dag. Man kan även sänka ner den i vatten någon gång.

Ett måste för blomman är hög luftfuktighet, därför kan det bara bra att sprya vatten på den dagligen. 

Gödsla varje vecka under växtperioden med Substral eller liknande gödningsmedel passande tropiska växter.
Medinillan verka gilla en svalare placering efter blommningen. Sluta gödsla och minska något på vattningen, men låt aldrig plantan helt torka ut.


Så här fick ni lite viktig fakta om Rosenskärm Medinilla Magnifica


 
Lycka till !! :-)
 
Ha en bra dag idag
 
Sara och Jessika

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Hej Jag har införsaffat mig en medinilla. Men jag satte den i badrummet, just för det var bra med luftfuktigheten, men den ville ju så klart ha solljus och så nu har den hamnat i mitt kök. Men bladen är svarta i kanterna och torra och på stammen så är den med svart på kanten, har hela tiden sett till att den har vatten och blommorna som är innuti blomman var svarta. Hur skall jag göra för att rädda växten?
Ni kan maila mig på nalapillan89@hotmail.com.
Tacksam för svar.

Anonym sa...

Skall jag klippa bort dom torkade blommorna