Gröntorvet ikväll...

Rosbukett

Spiralen
Hej kära vänner !

Ikväll funderar jag och Jessika på att köra till Gröntorvet i Danmark. De har öppet hus för oss blomsterhandlare. Jag har varit där en gång innan men det är nog 100 år sedan ( det var när jag gick i skolan) Så jag är lite nervös om jag ska hitta dit och att köra bil i Danmark är också lite pirrigt.

Men Jag tänkte höra med er rutinerade människor, hur gör man med betalning där? kan man betala med svenska kontanter, kort? eller måste jag växla till danska? kan man få det på en faktura? Det hade varit super snällt om någon skulle vilja hjälpa oss.

Det ska bli spännade och se vad som händer för oss, kommer det inte ett inlägg i morgon så irrar vi runt i Danmark fortfarande;-) 

För er som inte vet vad Gröntorvet är kommer här en liten förklaring.

Gröntorvet flyttade ut från torget mitt inne i Köpenhamn i slutet av 1950-talet och från början var det producenter som stod och sålde sina produkter. Idag är det nästan uteslutande grossister som är på plats, från olika länder som befinner sig på 16 hektar. Nästan hela tiden rullar det in varor till Gröntorvet. När marknaden är stängd för dagen städas den och på eftermiddagen kommer de första produkterna från närområdet och mitt i natten rullar alla holländska lastbilar in med varor. För det är framförallt därifrån snittblommor, krukväxter, frukt och grönt kommer. Nu odlas inte allt i Holland utan det är mer en uppsamlings central för alla produkter som odlas, främst i Europa för att sedan transporteras och säljas vidare i andra länder.
(information från Annas trädgårdsblogg)



Bilderna ovan är en härlig, färgsprakande rosbukett med 50 rosor i. Sen en liten bild på hur spiralen kan se ut.

Ha en bra onsdag
Kram
Sara och Jessika

Inga kommentarer: